
Ankiety to narzędzie, które w marketingu edukacyjnym może budzić pewne obawy. Dyrektorzy placówek oświatowych często zastanawiają się, czy wprowadzenie tego typu badań będzie korzystne, czy może wręcz zaszkodzi. Czy zbieranie opinii rodziców, personelu czy nawet uczniów rzeczywiście jest konieczne? A może lepiej unikać pytań, które mogą wywołać nieprzyjemne odpowiedzi?
Odpowiedź na te wątpliwości jest prosta – ankiety to nie tylko narzędzie marketingowe, ale także szansa na rozwój i poprawę jakości edukacji.
Dlaczego?
W marketingu edukacyjnym chodzi o budowanie relacji i zaufania. Ankiety pozwalają na aktywne zaangażowanie rodziców, uczniów i nauczycieli w życie placówki oświatowej. Dzięki nim dyrektor może poznać rzeczywiste potrzeby swojej społeczności. Warto spojrzeć na ankiety jako na most, który łączy edukację z jej otoczeniem, a nie narzędzie, które może ujawniać braki czy niedociągnięcia
Ankiety to też kopalnia wiedzy, która może pomóc dyrektorowi zrozumieć, co działa w placówce, a co wymaga poprawy. Dzięki nim można dowiedzieć się, jak rodzice postrzegają różne aspekty przedszkola czy szkoły – od jakości nauczania, przez organizację zajęć , po atmosferę w placówce. Odpowiedzi na pytania mogą wskazać, gdzie warto wprowadzić zmiany, a gdzie placówka może kontynuować swoje działania.
Takie dane pomagają podejmować świadome decyzje w zakresie poprawy jakości oferowanej edukacji i budowania jej pozytywnego wizerunku.
#Strach przed negatywnymi odpowiedziami – czy rzeczywiście warto się bać?
Częstym powodem, dla którego dyrektorzy obawiają się ankiet, jest strach przed negatywnymi odpowiedziami. Obawy dotyczące tego, że opinie mogą ujawnić niedociągnięcia, mogą sprawiać, że część osób rezygnuje z tego narzędzia. Jednak warto pamiętać, że negatywne opinie to nie koniec świata, a raczej szansa na doskonalenie.
W rzeczywistości, jeśli ankieta jest przeprowadzona w sposób konstruktywny, negatywne odpowiedzi mogą być wskazówką, jak poprawić funkcjonowanie placówki. To właśnie odpowiednia reakcja na te opinie może zbudować w oczach społeczności szkolnej obraz dyrektora, który jest otwarty na krytykę i potrafi wyciągnąć wnioski. Ignorowanie problemów może przynieść o wiele gorsze skutki niż ich rozwiązanie.
Jak przeprowadzać ankiety, by były skuteczne?
• Zadbaj o anonimowość
• Zadawaj konkretne pytania
• Wykorzystuj różne formy odpowiedzi (pytania otwarte i zamknięte)
#Podsumowanie
Ankiety w marketingu edukacyjnym to narzędzie, które może przynieść ogromne korzyści. Nie warto ich unikać z obawy przed negatywnymi opiniami. Wręcz przeciwnie – warto postrzegać je jako okazję do doskonalenia placówki, poznawania oczekiwań społeczności oraz budowania pozytywnego wizerunku szkoły. Dzięki ankietom dyrektorzy mogą świadomie i efektywnie zarządzać placówką, zwiększać jej atrakcyjność i reagować na zmieniające się potrzeby jej odbiorców.
Róża Szyperek
Marketing Manager Sieci Przedszkoli i Żłobków
Norlandia Przedszkola
*Grafika została zrobiona z użyciem AI.