Marketing edukacyjny w przedszkolach, czyli jak budować zaufanie rodziców?

Marketing edukacyjny w przedszkolach, czyli jak budować zaufanie rodziców?

Marketing edukacyjny staje się coraz bardziej istotnym elementem strategii placówek oświatowych, zarówno publicznych, jak i prywatnych, w tym szczególnie przedszkoli, żłobków czy klubików dziecięcych. W dzisiejszych czasach rodzice są bardziej wymagający i świadomi swoich wyborów niż kiedykolwiek wcześniej, a sytuacja demograficzna w Polsce sprzyja tej tendencji. Dlatego przedszkola muszą nie tylko oferować wysokiej jakości edukację, ale również skutecznie komunikować swoje wartości i potrzeby, aby zyskać zaufanie rodziców oraz wyróżnić się na rynku.

Warto zatem przyjrzeć się dokładnie temu, z jakich narzędzi marketingowych mogą korzystać placówki, aby zbudować i utrzymać zaufanie rodziców, co w efekcie przekłada się na sukces obłożenia jednostki edukacyjnej.

Znaczenie zaufania w relacjach z rodzicami

Po pierwsze, dość nieoczywistym elementem marketingu edukacyjnego jest znaczenie zaufania w relacjach z rodzicami. Jak je budować? Czy możemy je zbudować? I gdzie w tym marketing?

Zaufanie jest fundamentem każdej relacji, a szczególnie istotne jest w kontekście szeroko pojętej edukacji.
Rodzice powierzają przedszkolu to, co mają najcenniejszego – swoje dzieci.

Dlatego muszą mieć pewność, że ich pociechy są w dobrych rękach. Zaufanie wpływa na decyzje rodziców dotyczące wyboru placówki oraz ich zaangażowanie w życie przedszkola. Dzięki temu zaufaniu z czasem zyskamy u rodziców pozytywną opinię, która – jak wiemy – ma nieocenioną moc. Mam tu na myśli marketing szeptany czy chociażby pozytywne opinie na wizytówkach platformy Google. Gdy rodzice ufają placówce, są bardziej skłonni do współpracy, a to z kolei pozytywnie wpływa na rozwój dziecka i kontakt z kadrą.

Na to w dużej mierze wpływa nasza przejrzystość i komunikacja z rodzicem (dyrektora, nauczyciela czy właściciela). Przejrzystość działania pracy placówki oświatowej to jeden z kluczowych elementów budowania zaufania. Składają się na to takie elementy, jak: otwarta komunikacja, regularność czy komunikator (e-mail, spotkania indywidualne oraz aplikacja do kontaktu). Przedszkola powinny zapewniać rodzicom lub opiekunom pełen dostęp do informacji dotyczących programów edukacyjnych, metod pracy oraz codziennych aktywności dzieci.

Formy papierowe tych materiałów również są elementem tej komunikacji i mają ogromną wartość, np. jeśli wręczymy je rodzicom na spotkaniu razem z teczką z najważniejszymi dokumentami. Ta transparentność w działaniu (ufam, że nie tylko przedszkoli) eliminuje obawy i wątpliwości rodziców, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji już na wstępie, co jest ważne, ponieważ dobre pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz.

Organizacja regularnych spotkań informacyjnych z rodzicami jest przy tym równie ważna. To doskonała okazja do omówienia ważnych kwestii dotyczących edukacji dziecka – zarówno postępów, jak i problemów. Zwłaszcza kiedy spotkania są prowadzone cykliczne, mamy większą możliwość i dysponujemy większą owartością rodzica na komunikaty trudne, np. mówiące o problemach dziecka w grupie. Doskonale wiemy, że to specyficzne rozmowy, kiedy musimy przekazać informacje związane np. z orzeczeniem czy też koniecznością wizyty w poradni specjalistycznej. Tego typu spotkania budują zaufanie, pokazując, że przedszkole (placówka oświatowa) jest otwarta na dialog i troszczy się o dobro dzieci. Oczywiście, jeśli faktycznie jesteśmy w tych kontaktach szczerzy i zależy nam na rozwiązywaniu wszelkich wątpliwości rodzica, ponieważ to również da się wyczuć.

Znaczenie wykwalifikowanej kadry

Kolejnym punktem jest codzienna komunikacja, która może przybierać różne formy – od wiadomości e-mailowych, przez aplikacje mobilne, po osobiste rozmowy przy odbiorze dziecka (np. informacje czy dziecko zjadło lub czy miało dobry nastrój). Kluczowe jest, aby komunikacja była rzeczowa i zrozumiała oraz nie podejmowała spraw trudnych w miejscu do tego nie- dostoswanym, np. korytarz czy drzwi do sali.

Dlaczego? Ponieważ do spraw trudnych mamy inną przestrzeń i czas, zaś te „na szybko”, codzienne powinny na bieżąco informować rodziców o sprawach z życia placówki (przykład: „Prosimy jutro nie zapomnieć o fartuszku lub o kremie z filtrem”).

Kolejny, drugi punkt będzie nawiązywał do kadry pracującej w palcówce. Zaufanie do przedszkola w dużej mierze opiera się na zaufaniu do kadry pedagogicznej. Rodzice muszą mieć pewność, że ich dziećmi opiekują się profesjonaliści, którzy nie tylko posiadają odpowiednie kwalifikacje, ale także są zaangażowani i pełni pasji w pracy z dziećmi. Dlatego warto informacje o kadrze umieścić na stronie internetowej placówki, na tablicy ogłoszeń czy też na drzwiach do sal grup, gdzie poszczególne osoby są wychowawcami/opiekunami.

Tu zawsze warto pamiętać o stałym podnoszeniu kwalifikacji przez personel (nauczycieli), co obecnie jest nie tylko koniecznością i wymogiem Ministerstwa Edukacji, ale także elementem budującym nasz wizerunek w oczach rodziców.

Nasi klienci chcą mieć pewność, że ich dziecko przebywa w wykwalifikowanym środowisku pełnym zrozumienia, ciepła i wsparcia. Właściwe relacje pomiędzy dziećmi a nauczycielami oraz podejście oparte na szacunku i indywidualnym traktowaniu każdego dziecka to klucz do zbudowania trwałej relacji i wartości edukacji, która co roku będzie mocna i „na topie”.

Oferta edukacyjna placówki

W omawianej kwestii punktem trzecim będzie oferta edukacyjna placówki. Rodzice często szukają przedszkoli, które oferują coś więcej niż standardowy program edukacyjny. Wprowadzenie innowacyjnych metod nauczania, zajęć dodatkowych oraz nowoczesnych narzędzi edukacyjnych może przyciągnąć uwagę rodziców i uatrakcyjnić nas na rynku.

W tym celu co roku powinniśmy krytycznie podejść do oferty, którą realizujemy i zastanowić się, czy odpowiada ona oczekiwaniom naszych rodziców. Warto sprawdzić, czy dzieci uczęszczają na zajęcia regularnie, czy kadra ma spostrzeżenia na temat prowadzenia zajęć przez firmy zewnętrzne, jakie są opinie na temat zajęć.

W moim rozumieniu oferta zaczyna się od języków obcych, przez zajęcia sportowe, po rozwijanie kreatywności, np. ceramikę, wycieczki itp. Ważne jest, aby oferta była różnorodna i dostosowana do potrzeb oraz zainteresowań dzieci w określonych przedziałach wiekowych.

Tu „smaczkiem” jest wprowadzenie nowoczesnych technologii, takich jak: tablety edukacyjne, magiczne dywany czy tablety – to sposób na pokazanie, że przed- szkole idzie z duchem czasu i dba o wszechstronny rozwój dzieci. Ponieważ nasze dzieci będą żyć w innych realiach niż my żyliśmy, naszym zdaniem jest sprostać tej misji przygotowania ich do tego już od najmłodszych lat. Rodzice zawsze doceniają placówki, które łączą tradycyjne metody nauczania z nowoczesnymi rozwiązaniami. To dość mocny trend.

Etyka w działaniach marketingowych

Czwartym aspektem budowania zaufania u rodziców jest zachowanie etyki w działaniach (nie tylko) marketingowych. Przedszkola powinny unikać stosowania manipulacyjnych technik sprzedaży oraz fałszywych obietnic, typu promocji, które nie istnieją czy cen „od… do…”, które nie były realne. Tego typu rzeczy nigdy nie powinny mieć miejsca, ponieważ wprowadzają w błąd i zniechęcają odbiorców.

To, o czym mówimy i co robimy, musi być oparte na prawdziwych informacjach i zgodne z rzeczywistością. Nie ma tu podziału na ustny przekaz czy graficzny na stronie internetowej czy na profilu w social mediach. Autentyczne działania przekładają się na autentyczne opinie rodziców, a to doskonały sposób na przekonanie nowych rodziców do wyboru właśnie naszej placówki.

Musimy też pamiętać o zrównoważonej promocji, czyli promocji z poszanowaniem prywatności dzieci i rodzin. Chodzi mi o eksponowanie zdjęć dzieci w social mediach, nawet jeśli mamy na to zgodę prawną naszych klientów. To kwestia unikania nadmiernej ekspozycji dzieci w materiałach marketingowych oraz stosowanie zasady „najpierw dziecko” pozwala na budowanie zaufania opartego na odpowiedzialności i trosce.

Wiemy, że nasze profile w social mediach (Facebook, Instagram itd.) są ważne, pokazują życie naszej placówki, atrakcje dla dzieci i są najlepszym dowodem i reklamą naszych działań, pamiętajmy jednak o tym, aby właśnie w sposób „zrównoważony” podchodzić do tego „darmowego” zasobu, ponieważ dobro i bezpieczeństwo dzieci jest najważniejsze. Przykładowo rekomenduję tu zdjęcia np. bez twarzy maluchów, z nastawieniem na zdjęcia wytworów dzieci, czy zdjęcia ogólne i skoncentrowanie się na opisach postów oraz używanie hasztagów.

Feedback od rodziców

Ostatnią kwestią jest feedback od rodziców, czyli zbieranie opinii na temat funkcjonowania placówki oraz wprowadzanie zmian na podstawie ich sugestii. To ważny element budowania zaufania. Rodzice, którzy widzą, że ich opinie są brane pod uwagę, czują się bardziej zaangażowani i mają większe zaufanie do placówki. Chętniej też chcą angażować się w życie przedszkola, co jest dla nas ważne, gdyż prowadzenie szkoły, przedszkola czy nawet żłobka to budowanie lokalnej społeczności, która ma moc znacznie silniejszą niż sama jednostka, którą prowadzimy.

Podsumowując, budowanie zaufania rodziców w kontekście edukacji przedszkolnej to proces, który wymaga zaangażowania, transparentności i etyki w działaniu. Przedszkola, które skutecznie wykorzystują narzędzia marketingu edukacyjnego, mogą nie tylko przyciągnąć nowych rodziców, ale także utrzymać ich lojalność i zaangażowanie na długie lata.

Kluczowe jest, aby działania marketingowe były zgodne z misją i wartościami przedszkola oraz skoncentrowane na dobru dziecka. Tylko wtedy można zbudować trwałe i oparte na zaufaniu relacje z rodzicami, co w konsekwencji przekłada się na sukces placówki.

Współpraca z lokalnymi bibliotekami, domami kultury czy organizacjami pozarządowymi to doskonały sposób na zacieśnianie więzi ze społecznością oraz promowanie przedszkola jako placówki zaangażowanej społecznie.

Organizacja akcji charytatywnych, takich jak zbiórki na rzecz potrzebujących czy udział w lokalnych wydarzeniach charytatywnych, to sposób na pokazanie, że przedszkole dba nie tylko o rozwój dzieci, ale także o dobro całej społeczności.

Warto postrzegać wszystkie prowadzone działania wpływające na wzrost zaufania rodziców do placówki oświatowej jako proces, który możemy osiągnąć dzięki regularności w pracy oraz szczerości w komunikacji, jaką będziemy obdarzać naszych obecnych i przyszłych klientów. Tego nam wszystkim życzę!

Róża Szyperek
Marketing Manager
Norlandia Przedszkola i Żłobki

Materiał dostępny w Magazynie Monitor Dyrektora Przedszkola

Powrót na górę